Verkiezing audio-zetel Raad van Rechthebbenden, stel jij je kandidaat?

Heb jij een audio-achtergrond en altijd al deel uit willen maken van NORMA’s Raad van Rechthebbenden? Dan is nu de tijd om dat kenbaar te maken, want tijdens de jaarlijkse Vergadering van Aangeslotenen op maandag 1 maart 2021 wordt er een verkiezing gehouden voor een audio-zetel in de Raad van Rechthebbenden.

Voor een audio-zetel in de Raad van Rechthebbenden geldt dat rechthebbenden met een audio-achtergrond (muzikanten, zangers, etc.) zich kandidaat kunnen stellen voor de plaats die vrijkomt. De audiovisuele-zetel (acteurs, dansers, stemacteurs, cabaretiers, etc.) komt twee jaar later beschikbaar, in 2023.

Wat doet de Raad van Rechthebbenden?

De Raad van Rechthebbenden vertegenwoordigt de rechthebbenden binnen NORMA. Ze geeft goedkeuring aan zaken als de verdelingsreglementen (‘op welke manier wordt het geld verdeeld?’) en de inhouding voor Sociale en Culturele doeleinden (zoals het NORMA fonds).

Wie zitten er in de Raad van Rechthebbenden?

De Raad van Rechthebbenden wordt gevormd door vertegenwoordigers van belangenorganisaties, zoals ACTKunstenbond/Ntb en Samen1Stem. Daarnaast dragen de rechthebbenden zelf twee personen voor, de zogenoemde vrije zetels. Eén daarvan wordt tijdens de aanstaande vergadering van 1 maart 2021 in een verkiezing door de aangeslotenen verkozen. Wij hopen dat het tegen die tijd weer mogelijk is om een fysieke vergadering te organiseren. Als de coronamaatregelen dat nog niet toelaten houden wij een digitale vergadering.

Ik heb interesse, hoe stel ik mij kandidaat?

Je hebt tot en met 1 februari de tijd om aan te geven dat jij de Raad van Rechthebbenden wilt komen versterken. Hoe je dat precies doet lichten we graag verder toe op een speciale pagina. Op deze pagina vind je alles wat je moet weten over de procedure en kun je direct de benodigde formulieren downloaden.