Na-claims - NORMA

Claimtermijnen en na-claims

Als je programmaFilms, tv-series, documentaires, tv-programma’s, concert- en cabaretregistraties, etc. wordt uitgezonden, heb je in veel gevallen recht op een vergoeding via NORMA. Hiervoor moet je je programma wel aanmelden via het claimproces in MyNORMA. Doe dit zo snel mogelijk nadat het programma is uitgezonden en/of gebruikt.

Termijn voor claimen

De deadline voor claimen van een programmaFilms, tv-series, documentaires, tv-programma’s, concert- en cabaretregistraties, etc. wordt berekend vanaf het jaar dat het programma is uitgezonden (of gestreamd). Dit wordt ‘gebruiksjaar’ genoemd.
NORMA verzoekt je nadrukkelijk om programma’s aan te melden via MyNORMA zodra de titel daarin beschikbaar is. Dat is in de regel een half jaar nadat het is uitgezonden (de datum tot wanneer deze ‘gebruiksdata’ is bijgewerkt vind je op de homepage van MyNORMA). Op die manier kan NORMA je in de zomer van het volgende jaar al uitbetalen. Als je later claimt, heb je kans dat je lang moet wachten op je vergoeding. Drie jaar na het gebruiksjaar wordt het jaar afgesloten en vindt de laatste betaling plaats.

Nog niet aangesloten?

Als je je voor het eerst aanmeldt bij NORMA, dan gelden er andere claimtermijnen. Dat is in de wet zo bepaald. In dat geval kan je nog tot vijf jaar na het gebruiksjaar een zogenoemde ‘na-claim’ indienen. Neem contact op met onze servicedesk als het programma dat je wilt claimen is uitgezonden vóór de gebruiksjarenEen gebruiksjaar is het jaar waarin een programma is gebruikt en/of uitgezonden. die op dat moment vermeld staan op de homepage van MyNORMA. Houd er rekening mee dat wij tijd nodig hebben om claims te verwerken, zorg er daarom voor dat je na-claim altijd vóór 1 oktober van het jaar waarin je de na-claim uiterlijk kunt indienen bij ons binnen is.

Definitief afgesloten gebruiksjaren

2018 en alle voorafgaande jaren. Voor gebruiksjaren die definitief zijn afgesloten kun je niet meer claimen, ook kun je geen na-claim meer indienen wanneer je nog niet bent aangesloten. Alle vergoedingen voor deze jaren zijn uitgekeerd.

De meest recente claimdeadline kun je hier vinden.

Na-claims kun je indienen door een verzoek te sturen aan onze servicedesk via servicedesk@stichtingnorma.nl.
* Na-claims indienen is uitsluitend mogelijk voor audio-visuele programma’s, voor Thuiskopie Audio Live Klassiek kun je geen na-claims indienen.

Meer informatie over de claimperiode en de na-claim periode vind je in het Algemeen Verdelingsreglement.