Na-claims - NORMA

Claimtermijnen en na-claims

Wanneer jouw programmaFilms, tv-series, documentaires, tv-programma’s, concert- en cabaretregistraties, etc. wordt uitgezonden, heb je in vaak recht op een vergoeding via NORMA. Om deze vergoeding te ontvangen, dien je het programma wel aan te melden via het claimproces in MyNORMA. Dit dien je, zo snel mogelijk te doen, nadat het programma is uitgezonden of gebruikt.

Termijn voor claimen

De deadline voor het claimen van een programmaFilms, tv-series, documentaires, tv-programma’s, concert- en cabaretregistraties, etc. wordt berekend vanaf het jaar waarin het programma is uitgezonden of gestreamd. Dit wordt ‘gebruiksjaar’ genoemd.
NORMA raadt aan om je programma direct aan te melden via MyNORMA zodra de titel daarin beschikbaar is, meestal binnen een half jaar na uitzending. Op de homepage van MyNORMA vind je de datum tot wanneer deze gebruiksdata is bijgewerkt. Als je op tijd claimt, kan NORMA in de zomer van het daaropvolgende jaar uitbetalen. Claim je later, dan kan het langer duren voordat je de vergoeding ontvangt.

Nog niet aangesloten?

Als je je voor het eerst een claim wilt indienen bij NORMA, gelden er andere termijnen. Volgens de wet kun je in dat geval tot vijf jaar na het gebruiksjaar een ‘na-claim’ indienen. Neem contact op met de servicedesk als het programma dat je wilt claimen eerder is uitgezonden dan de gebruiksjarenEen gebruiksjaar is het jaar waarin een programma is gebruikt en/of uitgezonden. die op dat moment op de MyNORMA homepage staan vermeld. Zorg ervoor dat je na-claim vóór 1 september van het laatste mogelijke jaar bij ons binnen is, zodat we voldoende tijd hebben om deze te verwerken.

Definitief afgesloten gebruiksjaren

Programma’s die ouder zijn dan vijf jaar kunnen niet meer worden geclaimd, omdat deze gebruiksjaren definitief zijn afgesloten kun je niet meer claimen. Ook kun je voor die jaren geen na-claim meer indienen als je nog niet bij NORMA was aangesloten. Alle vergoedingen voor deze jaren zijn reeds uitgekeerd.

De meest recente claimdeadline vind je hier.

Na-claims kun je indienen door contact op te nemen met de servicedesk via servicedesk@stichtingnorma.nl.

Let op: Na-claims zijn uitsluitend mogelijk voor audiovisuele programma’s. Voor Thuiskopie Audio Live Klassiek is dit niet van toepassing.

Meer informatie over de claim- en de na-claimperiode vind je in het Algemeen Verdelingsreglement.