NORMA fonds - NORMA

Wat is het NORMA fonds?

Het overgrote deel dat NORMA incasseert, gaat direct naar de uitvoerende kunstenaars. Een klein deel wordt jaarlijks gereserveerd voor zogeheten SoCu (Sociaal-Culturele) projecten. Deze subsidies worden verdeeld onder uitvoerende kunstenaarsEen uitvoerende kunstenaar is de persoon die een auteursrechtelijk beschermd werk uitvoert, zoals een (stem)acteur, muzikant of danser. via het NORMA fonds. Het NORMA fonds is bedoeld voor projecten of activiteiten die de culturele, maatschappelijke en professionele belangen van uitvoerende kunstenaars bevorderen. Denk bijvoorbeeld aan een theatervoorstelling of een concertreeks.

Hoe kan ik een NORMA fonds aanvraag indienen?

Je kunt op dit moment geen aanvraag indienen bij het NORMA fonds.

Lees voordat je aan je aanvraag begint het NORMA fonds reglement goed door.

Heb je vragen over het NORMA fonds? Neem dan per e-mail contact op met Robert Zomers via: normafonds@stichtingnorma.nl.

Het NORMA fonds heeft in 2024 vier aanvraagrondes:

Gaat open op Deadline
Ronde 1 2 januari 2024 31 januari 2024 om 23.59 uur
Ronde 2 1 april 2024 30 april 2024 om 23.59 uur
Ronde 3 1 juli 2024 31 juli 2024 om 23.59 uur
Ronde 4 1 oktober 2024 31 oktober 2024 om 23.59 uur

Schrijf je in voor de nieuwsbrief om op de hoogte te blijven over toekomstige aanvraagrondes.

Indienen eindrapportage

Wanneer je project is toegekend, vragen wij om uiterlijk drie maanden na de afronding van het project een eindrapportage aan te leveren. Het formulier voor de eindrapportage vind je hier.

Let op: Het NORMA fonds behoudt zich het recht voor de subsidie (deels) terug te vorderen als het uiteindelijke project in bijzondere mate afwijkt van de oorspronkelijke aanvraag. Hierbij gaat het dan met name om niet-uitgevoerde projecten of projecten die in erg afgeslankte vorm zijn uitgevoerd. Wijzigingen binnen het projectplan of de begroting moeten dan ook ten alle tijden gemeld zijn en door NORMA goedgekeurd te worden.

Speciale aanvraagrondes

Het NORMA fonds heeft in 2020, 2021 en 2022 meerdere bijzondere aanvraagrondes opengesteld, waarbij subsidie vanuit het Steunfonds Rechtensector is verdeeld. Het is niet meer mogelijk om voor het NORMA Corona fonds, het NORMA Boosterfonds, het NORMA Startersfonds en het NORMA Feniks fonds een aanvraag in te dienen. Als uitvoerende kunstenaar kun je alleen aanvragen bij het reguliere NORMA fonds als je bijvoorbeeld een nieuwe voorstelling of concertreeks gaat maken.