Vakbonden en beroepsorganisaties - NORMA

Samenwerking met vakbonden en beroepsorganisaties

NORMA werkt samen met vakbonden en beroepsorganisaties, waaronder op dit moment de Kunstenbond vakgroep Muziek/Ntb, ACT en Samen1Stem.

Kunstenbond vakgroep Muziek

De Ntb ‘Nederlandse Toonkunstenaarsbond’ vertegenwoordigt musici, dansers en acteurs als vakbond. De Kunstenbond staat open voor iedereen die zichzelf creatief of als kunstenaar beschouwt of die een creatieve beroepsopleiding volgt. In juni 2018 zijn de Kunstenbond en de Ntb gefuseerd, dit resulteert in de naam Kunstenbond met de vakgroep Muziek/Ntb.

ACT

NORMA onderhoudt nauwe contacten met de ACT, belangenorganisatie voor acteurs. Samen met ACT maakt NORMA deel uit van Portal Audiovisuele Makers en ze werken gezamenlijk aan het mobiliseren en informeren van acteurs in Nederland.

Samen1Stem

De stemacteurs hebben zich verenigd in de vakvereniging Samen1Stem. Samen1Stem is de belangenvereniging voor iedereen die freelance werkzaam is in de nasynchronisatie, de zakelijke markt en andere vormen van stemwerk, in alle disciplines; stemacteurs, voice-overs, vertalers, regisseurs en technici.

De Kunstenbond, ACT en Samen1Stem nemen zitting in de  Repartitie en SoCu-Commissie. Zij hebben een adviserende rol aan zaken als: verdelingsreglementen en de inhouding van, en toekenning aan, sociaal culturele doeleinden.