Veelgestelde vragen - NORMA

Voor het indienen van een aanvraag is het belangrijk om te voldoen aan alle voorwaarden zoals gesteld in het reglement. Lees dit goed door voor je aan een aanvraag begint. Daarnaast staan hieronder antwoorden op veelgestelde vragen.

Heb je een specifiek probleem of nog vragen na het lezen van de antwoorden hieronder? Neem dan gerust even contact op met NORMA fonds adviseur Robert Zomers via normafonds@stichtingnorma.nl.

Hoe dien ik de begroting in volgens het format?

Om aan de voorwaarden van het reglement te voldoen, moet de begroting in het opgegeven format worden ingediend. Deze kun je hier downloaden. Het is een Excel-bestand dat je kunt bewerken met Excel van Microsoft Office of het gratis programma Calc van Libre Office. Zorg dat je de begroting als pdf exporteert en dat bestand meestuurt met je aanvraag.

Hoeveel handtekeningen moet ik bijsluiten?

Er moeten vier handtekeningen van deelnemende uitvoerende kunstenaars bij de aanvraag worden gevoegd. Als er aan een project minder dan vier uitvoerenden deelnemen, mag je uiteraard met minder handtekeningen volstaan.

Wat is de gagenorm?

• De minimumgage voor uitvoerende kunstenaars is € 320 per uitvoering of per dag.

• Met betrekking tot repetitie- en/of montagedagen voorafgaand aan de eerste voorstelling, is
de minimumgage € 135 per dag.

• Van bovenstaande kan alleen worden afgeweken indien die afwijking in lijn is met wat is
bepaald in de CAO Toneel en Dans en het onderhavige dienstverband van de uitvoerende kunstenaar(s) minimaal drie aaneengesloten maanden bedraagt.

• Ten aanzien van dansers die als ZZP’er ingezet worden, geldt dat moet worden afgeweken van de gagenorm. Zij moeten conform artikel 14 lid 5 CAO Toneel en Dans (https://kunstenbond.nl/cao-toneel-en-dans/) worden gehonoreerd.

Ik heb al eerder een toekenning gehad van het NORMA fonds, mag ik opnieuw aanvragen?

Wanneer je in 2022 of 2023 een toekenning hebt gehad vanuit het NORMA fonds, kun je geen nieuwe aanvraag indienen. Heb je in 2021 of eerder een toekenning gehad en is je project afgerond? Dan mag je wel opnieuw een aanvraag indienen. Ook als je een toekenning hebt gehad vanuit het Feniks fonds, Startersfonds of Boosterfonds mag je een aanvraag indienen. Ook deelnemers aan de Cultuurexplosie live mogen indienen.

Mag ik een aanvraag indienen om een album op te nemen?

Voor het opnemen van een album of een concertregistratie kun je geen aanvraag indienen bij het NORMA fonds. Graag wijzen we je op het Sena Performers Muziekproductiefonds.

Wanneer gaat de volgende aanvraagronde open?

In 2024 zijn er vier aanvraagrondes:

Gaat open op Deadline
Ronde 1 2 januari 2024 31 januari 2024 om 23.59 uur
Ronde 2 1 april 2024 30 april 2024 om 23.59 uur
Ronde 3 1 juli 2024 31 juli 2024 om 23.59 uur
Ronde 4 1 oktober 2024 31 oktober 2024 om 23.59 uur

Schrijf je in voor de nieuwsbrief om op de hoogte te blijven over toekomstige aanvraagrondes.

Moet ik aangemeld zijn bij NORMA om een aanvraag te doen?

Een aanmelding bij NORMA is niet nodig om een aanvraag te doen bij het NORMA fonds. Je hebt ook geen MyNORMA nodig voor een aanvraag bij het fonds.

Bijgewerkt op 23 januari 2024