Welke vergoedingen zijn er? - NORMA

Welke vergoedingen zijn er?

NORMA verdeelt verschillende vergoedingen aan uitvoerende kunstenaars die daar recht op hebben. We benoemen hier alle vergoedingen en leggen uit waar de vergoeding vandaan komt en wie daar aanspraak op kunnen maken.

Thuiskopie

Uitvoerende kunstenaars kunnen aanspraak maken op een thuiskopievergoeding wanneer hun uitvoering wordt gekopieerd voor privégebruik. Stichting de Thuiskopie int deze vergoeding namens alle rechthebbenden bij fabrikanten en importeurs van voorwerpen waarop gekopieerd kan worden, zoals smartphones, PC’s en tablets. NORMA krijgt vervolgens een deel van die vergoeding om te verdelen aan de uitvoerende kunstenaars.

NORMA ontvangt en verdeelt de thuiskopievergoeding voor de volgende categorieën:
Audio: Deze vergoeding ziet op het kopiëren van fonogrammen. De berekening van de vergoeding is uitbesteed aan Sena. NORMA keert deze vergoeding vervolgens aan de uitvoerende kunstenaars uit. Het is belangrijk dat musici zich ook bij Sena aansluiten.
Audio live klassiek: Deze vergoeding ziet op live radio optredens in het klassieke muziekgenre. Orkesten, koren, maar ook kleinere ensembles die live optredens op Radio 4 hebben verzorgd, komen hiervoor in aanmerking.
Audiovisueel: Deze vergoeding heeft betrekking op het kopiëren van audiovisuele werken, zoals films en series.
Multimedia: Dit betreffen een aantal kleine geldstromen zoals audio hoorspelen, geschriften en luisterboeken.

Leenrecht

Uitvoerende kunstenaars kunnen aanspraak maken op een leenrechtvergoeding wanneer hun uitvoeringen (op dvd’s bijvoorbeeld) worden uitgeleend in de bibliotheek. Stichting Leenrecht incasseert deze vergoeding namens alle rechthebbenden. NORMA ontvangt een aandeel voor de categorieën: audio, video, geschriften en multimedia.

TV-uitzending

Deze vergoeding heeft betrekking op de uitzending en doorgifte van tv-programma’s. Lees hier meer informatie over het tarief en de afspraken op basis waarvan deze vergoeding wordt geïncasseerd.

Zakelijke TV-gelden

Wanneer bedrijven en instellingen tv-programma’s vertonen, dan is er ook een vergoeding voor hoofdrolspelers. Deze vergoeding wordt door Videma namens NORMA (en Lira, VEVAM en Pictoright) geïncasseerd.

Video On Demand

NORMA, heeft samen met Lira en VEVAM, een model ontwikkeld met producenten, omroepen en distributeurs verenigd in RODAP om een vergoeding te regelen voor Video On Demand. Meer informatie daarover is hier te vinden.

Muziekloket

In samenwerking met Buma/Stemra en Sena namens NVPI Audio heeft NORMA een overeenkomst met RODAP (namens haar leden) over muziekgebruik in omroep gerelateerde on demand diensten, zoals NPO Plus en NLZiet.

Archief

Voor het gebruik van audiovisueel archiefmateriaal ten behoeve van het onderwijs en culturele doeleinden is samen met een groot aantal andere collectieve beheersorganisaties, waaronder NORMA, een overeenkomst gesloten met Beeld & Geluid.

Achtergrondmuziek

NORMA ontvangt een klein aandeel voor de verkoop en verhuur van achtergrondmuziek via muzieksoftware (aan de horeca) via een overeenkomst met de NVPI.