Bewijsstukken & claims: hoe werkt dat?

Wij adviseren je dringend om bij het aanmelden van jouw bijdrage in programma’s je aanmelding (claim) te onderbouwen met een bewijsstuk. Hiermee bewijs je dat de rol en de omvang van de rol die je claimt door jou is vertolkt, waardoor we deze sneller kunnen uitbetalen.

Met een bewijsstuk dat je toevoegt moet inzichtelijk worden gemaakt dat jij een prestatie van een bepaalde omvang hebt geleverd in het programma dat je aanmeldt. Een bewijsstuk voeg je toe tijdens het claimproces in MyNORMA en kan een document of bijvoorbeeld een link zijn naar een website.

Concrete voorbeelden van bewijsstukken* zijn:
-een opdrachtbevestiging
-een productiedocument (bv. contract)
-een sessierapport
-een link naar een website met bewijs van jouw bijdrage aan het programma**
-een afbeelding van de credits/aftiteling (screenshot of foto)
-of ieder ander document dat bewijst dat jij een aandeel hebt in het programma

* Indien nodig zullen wij je om aanvullende bewijsstukken of toelichting vragen.
** Uitgezonderd websites zoals Wikipedia en IMDB die door iedereen kunnen worden bijgewerkt.

Heb je geen enkel bewijsstuk dat aantoont dat jij een rol vertolkt in een programma?
Dan kun je gebruik maken van het formulier ‘Verklaring aanmelding repertoire NORMA‘. Via dit formulier, dat je vindt op onze website bij Downloads, verklaar je officieel dat je een rol van een bepaalde omvang hebt vertolkt en deze ook als zodanig hebt aangemeld via MyNORMA.
Tip: Op dit formulier geef je de omvang van de rol aan (hoofd-, midden- of kleine rol) en daarbij ook een karakter/omschrijving. Wees hier zo specifiek mogelijk in zodat wij daaruit kunnen afleiden dat het een bepaalde rolomvang heeft. Voorbeeld: Claim je als stemacteur een hoofdrol in een serie waarin jij het merendeel van de 200 tekstregels hebt ingesproken, zet dat dan in de omschrijving als onderbouwing.

Indien je vragen hebt over het aanleveren van een bewijsstuk of het invullen van het formulier, neem dan contact op met onze servicedesk voor advies via info@stichtingnorma.nl. Wij helpen je graag.