FAQ Boosterfonds - NORMA

Op deze pagina vind je antwoord op de meest gestelde vragen. Lees deze informatie goed door, voordat je contact met ons opneemt.

Let op: het is niet meer mogelijk een aanvraag te doen voor het Boosterfonds. Deze is geëindigd op 31 mei 2022.

Hoe vraag ik een uittreksel van de KvK aan?

Ga naar deze pagina van de Kamer van Koophandel. Je kunt daar digitaal een uittreksel aanvragen. Deze kost 2,40 euro. 

Wat verstaan jullie onder een recent uittreksel van de KvK?

Bij voorkeur een uittreksel die niet ouder is dan 3 maanden.

Wat verstaan jullie onder een recent dienstverband?

Als je een dienstverband had als uitvoerend kunstenaar in Nederland tussen 2018 en 2021.

Waar vind ik mijn NORMA-nummer?

Als je inlogt bij MyNORMA, dan zie je daar je NORMA nummer.  Ben je je inloggegevens vergeten, dan kun je ook bellen of emailen naar de servicedesk

Hoe toon ik aan dat ik meer dan 100 euro heb ontvangen aan collectieve naburige rechten?

Je kan daarvoor je jaaroverzicht(en) van Sena en NORMA gebruiken. De 100 euro hoef je niet binnen één jaar te hebben ontvangen. Wel moet die 100 euro aan naburige rechten in de periode 2019 – 2021 zijn ontvangen. Omdat het gaat om collectieve naburige rechten, tellen inkomsten van streamingdiensten zoals Spotify niet mee. 

Heb je van een andere naburige rechtenorganisatie geld ontvangen, stuur dan een email naar boosterfonds@stichtingnorma.nl.

Ik treed op samen met andere uitvoerende kunstenaars. Kunnen we gezamenlijk een aanvraag indienen?

Nee, het Boosterfonds is bedoeld voor individuele uitvoerende podiumkunstenaars. Dat betekent dat iedereen in jouw gezelschap die aan de criteria van het Boosterfonds voldoet, een eigen aanvraag indient en in aanmerking komt voor maximaal 1.350 euro.

Het is niet nodig om van de organisatie die jullie geboekt heeft, voor elke uitvoerende podiumkunstenaar een aparte verklaring te laten invullen. Dat mag één verklaring zijn. Alle namen van de uitvoerende podiumkunstenaars moeten wel volledig en correct worden benoemd in de verklaring. Zie daarvoor het sjabloon op de Boosterfonds-pagina

Mijn optredens worden geregeld door een boekingskantoor. Mag deze ook het bewijs van betaald optreden aanleveren?

Ja, dat mag. Zorg er wel voor dat niet alleen de data, maar ook de locaties van de optredens in het bewijs zijn opgenomen.

Wij organiseren ons eigen optreden. Huren zelf de zaal en regelen de kaartverkoop.  We betalen onszelf vanuit de kaartverkoop. Mogen we deze optredens ook opgeven als betaald optreden?

Ja, dat mag. Je vult dan wel een andere soort verklaring in. Deze vind je in het document Bewijs van Betaald Optreden. Elk groepslid moet nog wel steeds voor zichzelf een aanvraag indienen bij het Boosterfonds.

Mag mijn agent of boekingskantoor namens mij een aanvraag indienen?

Nee, alleen individuele uitvoerende podiumkunstenaars kunnen een aanvraag indienen. Je mag wel iemand vragen om je te helpen bij de aanvraag.  

Ik heb meerdere Bewijzen van Betaald Optreden, hoe voeg ik die samen in één pdf-file?

Als je niet over de juiste programma’s beschikt op je computer, dan kun je gebruik maken van een online dienst. Twee voorbeelden daarvan zijn Adobe Merge en SmallPdf.

Moet ik mijn ontvangen corona-steungelden ook opgeven bij de De-minimis verklaring?

De TOZO- en NOW-uitkeringen gelden niet als staatssteun. Ook eventuele gelden ontvangen van een rijkscultuurfonds tellen niet mee als inkomsten voor de de-minimisverklaring. Heb je geld ontvangen vanuit de TOGS of de opvolger TVL, dan tellen die inkomsten wel mee.

Is je vraag niet beantwoord?

Heb je een specifiek probleem of nog vragen na het lezen van de FAQ? Neem dan gerust contact op met NORMA Boosterfonds adviseur Heleen Westerman via boosterfonds@stichtingnorma.nl. Wil je graag telefonisch contact? Stuur dan  een e-mail met de vraag om gebeld te worden. Heleen belt je dan zo snel mogelijk.