Vergoedingen, streamingdiensten en de wet, hoe zit dat nu?

NORMA incasseert jaarlijks een aantal miljoen euro bij onder meer tv-aanbieders om uit te keren aan uitvoerende kunstenaars, zoals (stem)acteurs en muzikanten wanneer hun werk op tv wordt uitgezonden. Voor streamingdiensten ligt dat nu nog anders helaas. NORMA komt op voor de uitvoerende kunstenaars die hierdoor inkomsten mislopen en we leggen je graag uit waarom er op dit moment nog geen extra inkomsten komen vanuit een groot deel van deze streamingdiensten.

Met een aantal Nederlandse streamingdiensten (onder andere NPO Start Plus, Videoland en RTL XL) zijn op contractuele basis afspraken gemaakt over het betalen van geld voor de uitvoerende kunstenaars. Die afspraken blijken helaas moeilijk te gelden te maken en op dit moment is er al geruime tijd niet meer door die partijen betaald. Met grote internationale streamingdiensten zoals Netflix, Disney+ en Amazon Prime Video en andere Nederlandse diensten zoals Pathé Thuis zijn er überhaupt nog geen afspraken. Waarom niet? Omdat het nog niet in de wet is vastgelegd dat zij geld moeten betalen voor het gebruik van het werk van de (stem)acteurs andere uitvoerende kunstenaars. Daar gaat hopelijk verandering in komen. Er is namelijk een wetsvoorstel over vergoedingen door streamingdiensten in de maak en dat zou ervoor moeten zorgen dat NORMA straks ook voor o.a. Netflix vergoedingen kan doorbetalen aan de uitvoerende kunstenaars die daar recht op hebben.

De NOS heeft op zaterdag 27 maart aandacht aan dit onderwerp besteed via een nieuwsbericht op hun website en op tv in het NOS Journaal van 18.00 uur (vanaf 10:15) en het NOS Journaal 20.00 uur (vanaf 16:49). Het gehele item uit het NOS Journaal van 20.00 uur is ook via ons YouTube kanaal te bekijken.

Lees hier het hele artikel waarin onder meer actrice Elise Schaap, Christopher Parren (ACT en NORMA’s Raad van Rechthebbenden) en NORMA’s Joey Cramer aan het woord komen.