Claim deadline 2018 & 2019: 15 april

NORMA zorgt ervoor dat jij het geld ontvangt waar je recht op hebt. Alleen moet jij er dan voor zorgen dat je al jouw programma’s hebt aangemeld. Helaas hebben we nog lang niet alle claims ontvangen. Meld daarom zo snel mogelijk, uiterlijk vóór 15 april, al jouw programma’s aan voor de gebruiksjaren 2018 en 2019. Dan betalen wij het geld deze zomer nog uit!

Wat moet je precies doen?

Vóór 15 april a.s. moet je via MyNORMA al je programma’s aanmelden (claimen) die in 2018 en 2019 zijn uitgezonden. In MyNORMA staan alle programma’s voor je klaar. Wij vragen je om daar ook een bewijsstuk bij te leveren, zodat wij jouw claims sneller kunnen verwerken. Als je hieraan voldoet, dan ontvang je deze zomer je betaling. Hetzelfde geldt ook voor programma’s uitgezonden in 2020, daarvoor gaan we ook deze zomer uitbetalen.

Waarom moet ik mijn programma’s nu aanmelden?

Wij weten welke programma’s te zien zijn geweest, maar wij weten niet wie daar allemaal in hebben meegespeeld. Daarvoor zijn wij geheel afhankelijk van jouw input. Dus, zodra jouw programma (film, concert, serie etc.) te zien is geweest, dan is het jouw taak dit direct aan te melden (mét bewijsstuk) via het claimproces in MyNORMA. Hoe eerder je dat doet, hoe sneller we jou kunnen uitbetalen! Op die manier voldoet NORMA ook aan nadere regels die worden gesteld door onze toezichthouders en andere partijen waar NORMA verantwoording aan af moet leggen.

Let op! Meld programma’s aan met een bewijsstuk

Om de verwerkingstijd van alle aanmeldingen te verkorten, verzoeken wij je dringend om je aanmelding te onderbouwen met een bewijsstuk. Met dit bewijsstuk moet inzichtelijk worden gemaakt dat jij een rol hebt vertolkt in het programma dat je aanmeldt. Een bewijsstuk voeg je toe tijdens het claimproces in MyNORMA en kan een document of bijvoorbeeld een link zijn naar een website.

Concrete voorbeelden van bewijsstukken* zijn:
-een kopie van opdrachtbevestiging
-een sessie rapport of urenstatus
-een link naar een website met bewijs van jouw aandeel aan het programma
-een afbeelding van de credits (screenshot of foto)
-een factuur (met vermelding van producties)
-of ieder ander document dat bewijst dat jij een aandeel hebt in het programma

* Indien nodig zullen wij je om aanvullende bewijsstukken of toelichting vragen.
* Indien je vragen hebt over het aanleveren van een bewijsstuk, neem dan contact op met onze servicedesk voor advies via info@stichtingnorma.nl. Wij helpen je graag.

Wat gebeurt er als je niet voor 15 april jouw programma’s hebt aangemeld?

Alle aangemelde programma’s voor gebruiksjaren 2018 en 2019 die na 15 april binnenkomen kunnen we helaas pas veel later uitkeren (in december 2021 en 2022).

Hulp bij het MyNORMA claimproces

Bekijk een van de MyNORMA instructievideo’s voor meer informatie over het claimen of raadpleeg de FAQ in MyNORMA waarin je antwoorden vindt op de meest gestelde vragen.
Indien je je vraag liever direct stelt, neem dan contact op met onze servicedesk.