Doe mee aan het onderzoek ‘Evaluatie Wet auteurscontractenrecht’

Op 16 april ontvangen de bij ACT en NORMA aangesloten acteurs een uitnodiging om een enquête in te vullen over de inkomenspositie van filmmakers. Deze vragenlijst is opgesteld door PAM, het samenwerkingsverband waarin ACT en NORMA samenwerken met de collectieve beheersorganisaties VEVAM en Lira, en de beroepsorganisaties Netwerk Scenarioschrijvers en Dutch Directors Guild (samen verenigd in PAM). Het onderzoek wordt uitgevoerd door het onafhankelijke onderzoeksbureau HTH Research.

Vergoeding voor Tv-uitzendingen… en Video on Demand?
Op 1 juli 2015 is de Wet auteurscontractenrecht in werking getreden en die wordt dit jaar geëvalueerd. Het doel van deze wet is om de (inkomens)positie van makers te versterken. Zo zorgt deze wet er onder andere voor dat acteurs een vergoeding ontvangen voor televisie-uitzendingen. Middels een online enquête willen de PAM-partijen de Nederlandse filmmakers bevragen over de impact van de Wet auteurscontractenrecht. Bijzondere aandacht zal daarbij uitgaan naar Video on Demand. Wij hebben goede argumenten om ook daarvoor een wettelijke vergoeding te krijgen, maar daarvoor hebben wij de hulp van onze aangeslotenen nodig!

Onderzoek ‘Evaluatie Wet auteurscontractenrecht’
De resultaten van het onderzoek kan PAM gebruiken om tijdens de wetsevaluatie veranderingen aan te dragen, die de rechts- en inkomenspositie van de filmmakers verder kunnen verbeteren.

Woon jij in Nederland of heb je een Nederlandse nationaliteit én ben jij beroepsmatig werkzaam als scenarioschrijver, regisseur of acteur? Dan heb je (waarschijnlijk) via PAM (Portal Audiovisuele Makers) een persoonlijke inlogcode gekregen waarmee je deze enquête kunt invullen. Indien je bent aangesloten bij meerdere PAM organisaties, ontvang je deze uitnodiging mogelijk meerdere keren. We verzoeken je om de enquête één keer in te vullen. Het is daarbij mogelijk om de vragen voor meerdere rollen (scenarioschrijver, regisseur, en/of acteur) in te vullen.

Je kunt de enquête invullen tot 8 mei a.s. en het invullen duurt slechts 10 á 15 minuten. Heb je vragen over het onderzoek, de vragenlijst of jouw persoonlijke code? Stuur dan een e-mail aan info@HTH-research.nl.

Alvast dank voor de medewerking!