Veelgestelde vragen: MyNORMA - Stichting Norma

Hieronder vind je veelgestelde vragen over het MyNORMA portal. In het MyNORMA portal zelf vind je een nog uitgebreidere veelgestelde vragen (FAQ) lijst waarmee je antwoorden vindt op praktische vragen over het gebruik van het portal.

1. Hoe log ik in op MyNORMA?

Je logt in op MyNORMA met je inlognaam, dat is je bij ons geregistreerde e-mailadres, en het wachtwoord dat je zelf hebt ingesteld bij je eerste keer inloggen.

Wanneer je voor de eerste keer op het nieuwe MyNORMA wilt inloggen volg je de instructies bij  de vraag hieronder 2. Hoe log ik voor de eerste keer in op MyNORMA? of bekijk de instructievideo ‘Hoe log ik in of vraag ik een nieuw wachtwoord aan?’.

2. Hoe log ik voor de eerste keer in op MyNORMA?

In het oude MyNORMA portal was je NORMA nummer je loginnaam, dat is nu anders.
In het nieuwe portal is je inlognaam je eigen unieke e-mailadres. Wanneer je voor de eerste keer inlogt op het nieuwe portal doe je dit via de Wachtwoord vergeten methode.
– Ga naar MyNORMA en klik in het loginscherm rechtsonder op Wachtwoord vergeten.
– Vul hier je eigen unieke e-mailadres in dat bekend is bij NORMA.
– Vul nu de laatste drie cijfers van je bankrekeningnummer in dat bij ons geregistreerd staat.
– Vul tenslotte je NORMA nummer in of het NORMA nummer van de persoon van wie je de erfgenaam bent.
– Klik vervolgens op de Verzenden knop. Wanneer alle gegevens kloppen ontvang je binnen enkele minuten een e-mail waarmee je je wachtwoord kunt resetten en kunt inloggen.
Let op: de link die je ontvangt is beperkt houdbaar. Wanneer je de e-mail niet snel ontvangt in je inbox, kijk dan ook in je spambox of ongewenste e-mail box of de e-mail daar terecht is gekomen.

Je kunt ook de instructievideo bekijken over inloggen en een nieuw wachtwoord aanvragen.

Wanneer je het wachtwoord succesvol hebt gereset kun je vanaf dat moment met je zelfgekozen wachtwoord inloggen. Lukt inloggen niet omdat niet alle gegevens die je invult juist zijn?
Neem dan contact op met onze servicedesk.

3. Ik weet mijn wachtwoord niet meer, wat moet ik doen?

– Ga naar MyNORMA en klik in het loginscherm rechtsonder op Wachtwoord vergeten.
– Vul hier je eigen unieke e-mailadres in dat bekend is bij NORMA.
– Vul nu de laatste drie cijfers van je bankrekeningnummer in dat bij ons geregistreerd staat.
– Vul tenslotte je NORMA nummer in of het NORMA nummer van de persoon van wie je de erfgenaam bent.
– Klik vervolgens op de Verzenden knop. Wanneer alle gegevens kloppen ontvang je binnen enkele minuten een e-mail waarmee je je wachtwoord kunt resetten en kunt inloggen.
Let op: de link die je ontvangt is beperkt houdbaar. Wanneer je de e-mail niet snel ontvangt in je inbox, kijk dan ook in je spambox of ongewenste e-mail box of de e-mail daar terecht is gekomen.

Je kunt ook de instructievideo bekijken over inloggen en een nieuw wachtwoord aanvragen.

Wanneer je het wachtwoord succesvol hebt gereset kun je vanaf dat moment met je zelfgekozen wachtwoord inloggen. Lukt inloggen niet omdat niet alle gegevens die je invult juist zijn?
Neem dan contact op met onze servicedesk.

4. Voor welke gebruiksjaren kan ik claimen in MyNORMA?

Je kunt nu claims indienen voor gebruiksjaar 2020. In het MyNORMA-portal zelf kun je op de home pagina en de claims pagina altijd zien tot wanneer we de gebruiksdata hebben bijgewerkt en dus tot welke gebruiksdatum je werken kunt vinden in het portal.

5. Hoe bepaal of ik een hoofdrol, middenrol of kleine rol moet claimen?

Op basis van jouw bijdrage wordt gekeken wat jouw rol is.

 

Hoofdrol: De hoofdrol is dragend c.q. bepalend voor de verhaallijn of het muziekstuk, dan wel dominant aanwezig boven andere bijdragen binnen betreffende productie. Het betreft een hoofdaandeel binnen een productie waarbij de uitvoerende kunstenaar ter indicatie ongeveer 20% van de duur van de productie te zien of te horen is.

Hierbij is het format van het programma van belang en of jouw rol essentieel is ter ondersteuning van dit format.

Middenrol: Een middenrol wordt toegekend aan alle naamdragende performances niet vallend onder een hoofdrol. Naamdragend zijn, specifiek gedefinieerde rollen met een eigen naam. Dan wel, een middenrol wordt toegekend aan alle performances die essentieel zijn en tegelijkertijd bedoeld ter ondersteuning van de hoofdrollen. Binnen muzikale formats gaat een middenrol naar performances van acts indien er meerdere afzonderlijke acts, niet zijnde een hoofdact, onderdeel zijn van de productie. (Act = algemeen bekend geachte naam waaronder een of meer muzikanten optreden.)

Kleine rol: Een kleine rol wordt toegekend aan niet specifiek gedefinieerde c.q. naamloze performances. Performances die zijn bedoeld om scenes in te kleuren c.q. te completeren. In lijn daarmee worden kleine rollen tevens toegekend aan het corps ballet, orkest- en koorleden. Dan wel, een kleine rol wordt toegekend aan performances die zijn bedoeld als intermezzo, ter afwisseling of afleiding binnen non-fictie formats.

Let op: NORMA controleert de grootte van de rol en past deze aan als blijkt dat de bijdrage anders is dan opgegeven.

Series
Binnen een soap of dagelijkse tv-serie met een vaste cast, is het lastig te bepalen voor welke rolsoort je kunt claimen. Dagelijkse tv-series voor soaps worden niet per aflevering maar per seizoen geregistreerd. Indien jouw rol prominent aanwezig is, kan het gaan om een hoofdrol (20% te horen of te zien in een aflevering). In de periode dat jouw personage minder aan bod komt, kun je een middenrol of een kleine rol claimen. De vaste cast kan wisselen van hoofdrol naar middenrol en soms zelfs naar een kleine rol. Omdat deze fluctuaties bij vrijwel alle vast castleden kunnen voorkomen, kunnen zij allen een hoofdrol claimen, mits ze deze hoofdzakelijk vervullen.

Talkshows
Omdat NORMA talkshows niet per aflevering registreert maar per jaar, moet je jouw claim voorzien van een begin- en een einddatum van de betreffende uitzending of herhaling. Je mag enige marge nemen om eventuele herhalingen mee te nemen in jouw claim. Voor een talkshow zal dat in totaal twee dagen zijn; de dag van de initiële uitzending en de dag van de herhaling.

Je kunt alleen claimen voor talkshows als er sprake is van een performance (zoals het opvoeren van live muziek).

Tunes, leaders en intro’s
Het Sound ID spoor (zie Sporen punt 5 voor meer info) is specifiek voor herkenningsmelodieën van producties bedoeld. Deze tunes nemen nooit 20% van de totale productie in beslag en hoofrollen kunnen binnen dit spoor nooit worden geclaimd. Het zal altijd gaan om een – of kleine rol.

6. Wat is de eerstvolgende claim deadline?

Het gebruiksjaar 2020 wordt op 1 september 2021 afgesloten. Je kunt claims voor 2020 indienen tot 1 september 2021.

7. Waar kan ik facturen van betalingen vinden?

Facturen van betalingen vanaf gebruiksjaar 2015 kun je vinden via de menu-optie Financieel, linksonder in het menu.
Indien je betalingen hebt ontvangen (van gebruiksjaar 2015 of later) kun je de facturen en de details van de facturen per rechtsgebied en productie bekijken en downloaden.

Oude facturen van vóór gebruiksjaar 2015 zijn op aanvraag beschikbaar door een verzoek te sturen per e-mal naar: info@stichtingnorma.nl. Vermeld in de e-mail aanvraag je naam, je NORMA nummer, het jaar waaruit je de facturen wilt opvragen en je handtekening, bv. een scan of foto hiervan.

8. Waar kan ik jaaropgaven vinden?

Jaaropgaven kun je bekijken in MyNORMA bij menu-optie Financieel. Klik op het tabblad ‘Jaaropgaven’ om de jaaropgave van je keuze te downloaden.