Veelgestelde vragen: MyNORMA

Hieronder vind je veelgestelde vragen over het MyNORMA portal. In het MyNORMA portal zelf vind je een nog uitgebreidere veelgestelde vragen (FAQ) lijst waarmee je antwoorden vindt op praktische vragen over het gebruik van het portal.

1. Hoe log ik in op MyNORMA?

Je logt in op MyNORMA met je inlognaam, dat is je bij ons geregistreerde e-mailadres, en het wachtwoord dat je zelf hebt ingesteld bij je eerste keer inloggen.

Wanneer je voor de eerste keer op het nieuwe MyNORMA wilt inloggen volg je de instructies bij  de vraag hieronder 2. Hoe log ik voor de eerste keer in op MyNORMA? of bekijk de instructievideo ‘Hoe log ik in of vraag ik een nieuw wachtwoord aan?’.

2. Hoe log ik voor de eerste keer in op MyNORMA?

In het oude MyNORMA portal was je NORMA nummer je loginnaam, dat is nu anders.
In het nieuwe portal is je inlognaam je eigen unieke e-mailadres. Wanneer je voor de eerste keer inlogt op het nieuwe portal doe je dit via de Wachtwoord vergeten methode.
– Ga naar MyNORMA en klik in het loginscherm rechtsonder op Wachtwoord vergeten.
– Vul hier je eigen unieke e-mailadres in dat bekend is bij NORMA.
– Vul nu de laatste drie cijfers van je bankrekeningnummer in dat bij ons geregistreerd staat.
– Vul tenslotte je NORMA nummer in of het NORMA nummer van de persoon van wie je de erfgenaam bent.
– Klik vervolgens op de Verzenden knop. Wanneer alle gegevens kloppen ontvang je binnen enkele minuten een e-mail waarmee je je wachtwoord kunt resetten en kunt inloggen.
Let op: de link die je ontvangt is beperkt houdbaar. Wanneer je de e-mail niet snel ontvangt in je inbox, kijk dan ook in je spambox of ongewenste e-mail box of de e-mail daar terecht is gekomen.

Je kunt ook de instructievideo bekijken over inloggen en een nieuw wachtwoord aanvragen.

Wanneer je het wachtwoord succesvol hebt gereset kun je vanaf dat moment met je zelfgekozen wachtwoord inloggen. Lukt inloggen niet omdat niet alle gegevens die je invult juist zijn?
Neem dan contact op met onze servicedesk.

3. Ik weet mijn wachtwoord niet meer, wat moet ik doen?

– Vul hier je eigen unieke e-mailadres in dat bekend is bij NORMA.

Neem dan contact op met onze servicedesk.

4. Voor welke gebruiksjaren kan ik claimen in MyNORMA?

Je kunt claims indienen voor de gebruiksjaren 2017, 2018 en een deel van 2019. In het MyNORMA-portal zelf kun je op de home pagina en de claims pagina altijd zien tot wanneer we de gebruiksdata hebben bijgewerkt en dus tot welke gebruiksdatum je werken kunt vinden in het portal.

5. Wat is de eerstvolgende claim deadline?

Het gebruiksjaar 2016 wordt in het najaar van 2019 afgesloten. Je kunt claims voor 2016 indienen tot en met 15 oktober 2019.

6. Kan ik nog via een speellijst claimen?

Nee, dat kan niet meer. Je kunt claims digitaal indienen via het MyNORMA portal. In het portal vindt je informatie over hoe het claimproces werkt. Indien je behoefte hebt aan meer hulp bekijk dan eens de MyNORMA instructievideo’s of neem contact op met onze servicedesk.

7. Ik heb werk geclaimd via een speellijst over 2015, 2016 en/of 2017, hoe controleer ik of deze zijn verwerkt of niet?

Heb je producties uit 2016 en/of 2017 al eerder geclaimd op een oude (digitale) speellijst? Dan adviseren wij je deze claims nu nogmaals in het MyNORMA portal te claimen. Door de ingebruikname van ons nieuwe verdeelsysteem is het voor ons helaas niet mogelijk om claims van speellijsten over 2016 en 2017 te verwerken. Wij kunnen enkel vergoedingen uitkeren over in MyNORMA ingediende claims.

8. Waar kan ik facturen van betalingen vinden?

Facturen van betalingen vanaf gebruiksjaar 2015 kun je vinden via de menu-optie Financieel, linksonder in het menu.
Indien je betalingen hebt ontvangen (van gebruiksjaar 2015 of later) kun je de facturen en de details van de facturen per rechtsgebied en productie bekijken en downloaden.

Oude facturen van vóór gebruiksjaar 2015 zijn op aanvraag beschikbaar door een verzoek te sturen per e-mal naar: info@stichtingnorma.nl. Vermeld in de e-mail aanvraag je naam, je NORMA nummer, het jaar waaruit je de facturen wilt opvragen en je handtekening, bv. een scan of foto hiervan.

9. Welke verrekeningen kunnen er plaatsvinden?

Bij de geldstroom televisie-uitzending incasseren we overigens niet voor Amerikaanse producties. Het kan zijn dat je eerder daarvoor wel een vergoeding hebt ontvangen. In dat geval, hebben we de verrichte betalingen voor de jaren 2015 t/m 2017 gecorrigeerd met de betaling van juni 2019.

Daarnaast kan er ook sprake zijn van andere verrekeningen op basis van ons Algemeen Verdeelreglement. Mocht je daar vragen over hebben, dan kan je het beste even contact opnemen met NORMA.

10. Waar kan ik jaaropgaven vinden?

Jaaropgaven kun je aanvragen via onze servicedesk, stuur een e-mail met je verzoek naar info@stichtingnorma.nl.
Dit gaat altijd per ondertekend verzoek. Vermeld in de e-mail aanvraag je naam, je NORMA nummer, het jaar van de Jaaropgave die je wilt opvragen en je handtekening, bv. een scan of foto hiervan.