Noorderslag - NORMA

Snelcursus NORMA voor musici

Wat is NORMA en wat heb je als zanger(es) en/of musicus aan ons? Wat moet je weten en vooral, wat moet je doen om in aanmerking voor vergoedingen te komen? Deze vragen worden hier kort en bondig beantwoord. Heb je meer vragen, bel of mail ons of kom een keer langs!

Wat doet NORMA?

NORMA vertegenwoordigt alle uitvoerende kunstenaarsEen uitvoerende kunstenaar is de persoon die een auteursrechtelijk beschermd werk uitvoert, zoals een (stem)acteur, muzikant of danser., van musici tot acteurs, bij de collectieve exploitatie van hun naburige rechten. Wij zorgen ervoor dat je als uitvoerende kunstenaar een eerlijke vergoeding krijgt voor het gebruik van jouw uitvoering, zowel in Nederland als in het buitenland.

Heb je live opgetreden in een tv-programma? Heb je meegespeeld aan muziek die is gemaakt voor of gebruikt in een film, serie, programma, concertregistratie of documentaire die is uitgezonden door exploitantenExploitanten zijn de partijen die een film-, of muziekwerk openbaar maken, bijvoorbeeld kabelmaatschappijen zoals Ziggo en KPN, maar ook horecaondernemingen zijn, indien zij bijvoorbeeld een film uitzenden, een exploitant.? Dan verdienen de exploitanten geld met het openbaar maken van jouw werk en heb je in veel gevallen recht op een financiële vergoeding. Maar je hebt ook recht op een vergoeding wanneer jouw werk wordt uitgeleend of gekopieerd op dragers als een smartphone voor privégebruik.

Daarnaast maken we door te lobbyen ons sterk voor een betere wetgeving en een goede rechtspositie voor uitvoerende kunstenaars. Dat doen we in nauwe samenwerking met beroepsorganisaties en andere rechtenorganisaties. Tenslotte ondersteunen en financieren we sociale en culturele activiteiten die maatschappelijke en professionele belangen van onze uitvoerende kunstenaars verbeteren.

Voor wie is NORMA?

Wij zijn er voor alle uitvoerende kunstenaarsEen uitvoerende kunstenaar is de persoon die een auteursrechtelijk beschermd werk uitvoert, zoals een (stem)acteur, muzikant of danser.: voor beginnende talenten en gevestigde namen, voor sessiemuzikanten en ‘live-artiesten’. Het merendeel van onze aangeslotenen zijn musici en acteurs, maar ook cabaretiers en dansers zijn bij ons aangesloten, inmiddels zijn dat er ruim 17.000 uit Nederland en het buitenland samen.

Zijn er kosten aan verbonden om je bij NORMA aan te sluiten?

Nee, aansluiten bij NORMA is kosteloos. Wij rekenen wel een kleine administratie fee van 15% over ontvangen vergoedingen en daarnaast wordt ten behoeve van sociaal culturele doeleinden een fee van maximaal 10% ingehouden op de vergoeding.

Wanneer heb ik recht op een vergoeding?

In onder meer de volgende situaties kun je aanspraak maken op een vergoeding:

• Wanneer je als zanger(es) of musicus een live optreden verzorgt in een Tv-programma.
  • Wanneer je hebt meegespeeld als zanger(es) of musicus aan een tune of titelsong van een programma, film, serie of documentaire die op televisie is uitgezonden.
  • Wanneer je hebt meegespeeld als zanger(es) of musicus aan een soundtrack van een film of documentaire die op televisie is uitgezonden.
  • Wanneer een bestaande track waaraan jij als zanger(es) of musicus hebt meegespeeld wordt gebruikt in een programma, serie, film of documentaire die op televisie is uitgezonden.
  • Wanneer een concertregistratie waarin jij als zanger(es) of musicus hebt meegespeeld wordt uitgezonden op televisie.
  • Wanneer een concertregistratie waarin jij als zanger(es) of musicus hebt meegespeeld in de horeca wordt afgespeeld.

Hoe meld ik mijn werk aan bij NORMA?

In ons portal www.mynorma.nl kun je als aangeslotene inloggen en je werk claimen. Iedere medewerking claim je apart en je bent zelf verantwoordelijk voor het opgeven hiervan.
Je live optreden in een tv-programma meld je dus zelf aan in het portal, evenals je bijdrage aan een soundtrack, concertregistratie tune of titelsong uitgezonden op televisie.

Hoe sluit ik me aan bij NORMA?

Heel makkelijk, ga naar ons aanmeldformulier en vul je gegevens in, hou ook een digitale kopie ID bij de hand om als bijlage toe te voegen. Binnen 10 minuten heb je de aanmelding voltooid. Wij ontvangen je aanmelding en verwerken deze z.s.m. waarna we je een digitale overeenkomst toezenden ter ondertekening. Zodra we een ondertekende overeenkomst van je binnen hebben ben je aangesloten en kun je inloggen op het MyNORMA portal om te claims in te dienen.

Nog vragen? Neem contact op

Heb je nog vragen, neem dan contact met onze servicedesk op telefonisch op 020 – 627 27 98 of per e-mail via info@stichtingnorma.nl. Wij helpen je graag verder!

Laat je NORMA inkomsten niet liggen & vul je e-mail in voor meer info: