Claim via het nieuwe MyNORMA portal

Nieuwe MyNORMA portal live: claim nu voor uw werk

Wij zijn verheugd om u te melden dat het nieuwe MyNORMA portal live is!
Dat betekent dat u weer claims kunt indienen voor uw werk en wel voor de uitzend-/gebruiksjaren 2015, 2016, 2017 en zelfs al voor een deel van 2018. Het claimproces verloopt vanaf nu volledig digitaal, waardoor claims sneller verwerkt én uitbetaald kunnen worden. De belangrijkste zaken en tips over het nieuwe MyNORMA zetten wij hier voor u op een rij.

1. Eerste keer inloggen via Forgot password

In het oude MyNORMA portal was uw NORMA nummer uw loginnaam, dat is nu anders. In het nieuwe portal is uw inlognaam uw eigen unieke e-mailadres. Wanneer u voor de eerste keer inlogt op het nieuwe portal doet u dit via de Forgot password optie.
– Ga naar MyNORMA en klik in het loginscherm rechtsonder op Forgot password.
– Vul hier uw eigen unieke e-mailadres in dat bekend is bij NORMA.
– Vul nu de laatste drie cijfers van uw bankrekeningnummer in dat bij ons geregistreerd staat.
– Vul tenslotte uw NORMA nummer in of het NORMA nummer van de persoon van wie u de erfgenaam bent.
– Klik vervolgens op de SUBMIT knop. Wanneer alle gegevens kloppen ontvangt u binnen enkele minuten een e-mail waarmee u uw wachtwoord kunt resetten en kunt inloggen.
Let op: de link die u ontvangt is beperkt houdbaar. Wanneer u de e-mail niet snel ontvangt in uw inbox, kijk dan ook in uw spambox of de e-mail daar terecht is gekomen.

Wanneer u het wachtwoord succesvol heeft gereset kunt u vanaf dat moment met uw zelfgekozen wachtwoord inloggen. Lukt inloggen niet omdat niet alle gegevens die u invult juist zijn?
Neem dan contact op met onze servicedesk.

2. Claim nu voor 2015, 2016, 2017 en 2018

U kunt in het nieuwe portal direct claimen voor de uitzend-/gebruiksjaren (oftewel repartitiejaren) 2015, 2016, 2017 en zelfs al voor een deel van 2018. Regelmatig zullen wij nieuwe data invoeren waardoor u ook recente producties sneller kunt claimen.

3. Controleer uw repertoire

Wanneer u voor de eerste keer inlogt raden wij u aan om het bij ons geregistreerde repertoire te controleren. Uw repertoire is te zien bij menu-optie Claims onder tabblad Processed claims. Let op: bij Processed claims zult u niet al uw claims terugzien die vóór 2015 zijn ingediend. U ziet hier wel de producties die een vaste, niet wijzigbare cast hebben, zoals het geval is bij een film, documentaire, concertregistratie of een tv-serie, met uitzondering van dagelijkse tv-series en animatieseries. Voor dagelijkse tv-series, animatieseries en andere producties die van samenstelling wijzigen dient u ieder jaar opnieuw te claimen. Bij de overgang van het oude naar het nieuwe verdeelsysteem hebben wij ook repertoire opgeschoond. Wanneer bleek dat claims uit het verleden onvolledig waren binnen de nieuwe werkwijze dan kan het zijn dat we deze hebben verwijderd. Denkt u dat dit bij u het geval is dan verzoeken wij u de claim opnieuw in te dienen via MyNORMA met de vereiste gegevens. Neem bij vragen contact op met onze servicedesk.

4. Producties uit 2015, 2016 en/of 2017 geclaimd op een speellijst?

Heeft u producties uit 2016 en/of 2017 al geclaimd op een oude (digitale) speellijst? Dan adviseren wij u deze claims nu nogmaals in het MyNORMA portal te claimen. Door de ingebruikname van ons nieuwe verdeelsysteem is het voor ons helaas niet mogelijk om claims van speellijsten over 2016 en 2017 te verwerken. Wij kunnen enkel vergoedingen uitkeren over in MyNORMA ingediende claims. Heeft u voor uw 2015 claims eind vorig jaar een nieuwe speellijst ingediend die u per e-mail van ons heeft ontvangen? Dan heeft onze administratie u laten weten of deze claims zijn verwerkt. Neem bij twijfel contact op met onze servicedesk.

5. Waarom een nieuw MyNORMA?

De wereld wordt steeds digitaler en ook NORMA gaat mee met de tijd door te digitaliseren. U hoeft geen ingewikkelde speellijsten meer in te vullen en te ondertekenen. Nu kunt u op één plek uw claims digitaal indienen en uw  andere NORMA zaken regelen via uw MyNORMA account. We kunnen nu bijvoorbeeld ook direct één op één communiceren met aangeslotenen via MyNORMA als reactie op claims. Deze digitalisering houdt ook in dat NORMA sneller kan werken en dus ook sneller claims kan verwerken en doorbetalen.

6. MyNORMA’s functies

De belangrijkste functie van het nieuwe MyNORMA is op dit moment het claimen van werk. Dat geeft ons de mogelijkheid om uitbetalingen te doen. Nieuw is de mogelijkheid voor NORMA om één op één met de aangeslotenen te communiceren via het portal over ingediende claims. MyNORMA is in eerste instantie grotendeels Engelstalig (op de homepage, de FAQ en de nieuwsberichten na). Later dit jaar zal er ook een volledig Nederlandstalige versie van het MyNORMA portal beschikbaar zijn. Nota’s en Jaaropgaven zullen eveneens later dit jaar in MyNORMA te vinden zijn. Het wijzigen van persoonsgegevens zal voorlopig nog via onze servicedesk verlopen.
Op dit moment werkt het portal het beste via een desktop computer of laptop. Binnenkort zal een schaalbare versie van MyNORMA ook gebruik ervan op tablets en mobiele telefoons optimaal maken.

7. Bij vragen, check de FAQ

In het nieuwe MyNORMA staat een uitgebreide Frequently Asked Questions (FAQ) lijst met veelgestelde vragen en antwoorden. Van vragen als: ‘Hoe claim ik voor een serie?’ tot ‘Hoe bepaal ik of ik een hoofdrol, middenrol of kleine rol heb in een productie?’ en ‘Voor welke zenders kan ik claimen?’, u vindt ze allemaal in de FAQ. Raadpleeg deze lijst eerst wanneer u een vraag heeft. Staat uw vraag er niet bij? Geef het dan aan ons door. Wij zullen de FAQ regelmatig updaten met nieuwe vragen en antwoorden.

8. Kan mijn intermediair nu ook in MyNORMA?

Wordt u vertegenwoordigd door een intermediair (management/agent)? Binnenkort zullen ook de intermediairs toegang krijgen tot het MyNORMA portal. Daarover zullen de intermediairs te zijner tijd apart worden bericht met instructies.

9. Zomerbetaling 2018

Binnenkort staat er weer een betaling gepland over de repartitiejaren 2015, 2016 en 2017 waarover wij geld hebben geïncasseerd om te verdelen. Deze betaling zal nog niet alle nieuwe claims van MyNORMA bevatten. U heeft nog ruim de tijd (drie jaar om precies te zijn) om voor een jaar te claimen. Zo sluiten we 2015 in het najaar van 2018 pas af. Het is wel in uw voordeel om zo vroeg mogelijk te claimen. Immers, hoe eerder u claimt, hoe eerder u ook uw vergoeding ontvangt.