Claim via het nieuwe MyNORMA portal - NORMA

Nieuwe MyNORMA portal live: claim nu voor uw werk

Wij zijn verheugd om je te melden dat het nieuwe MyNORMA portal live is!
Dat betekent dat je weer claims kunt indienen voor je werk en wel voor de uitzend-/gebruiksjaren 2015, 2016, 2017 en zelfs al voor een deel van 2018. Het claimproces verloopt vanaf nu volledig digitaal, waardoor claims sneller verwerkt én uitbetaald kunnen worden. De belangrijkste zaken en tips over het nieuwe MyNORMA zetten wij hier voor je op een rij.

1. Eerste keer inloggen via Forgot password

In het oude MyNORMA portal was je NORMA nummer je loginnaam, dat is nu anders.
In het nieuwe portal is je inlognaam je eigen unieke e-mailadres. Wanneer je voor de eerste keer inlogt op het nieuwe portal doe je dit via de Wachtwoord vergeten methode.
– Ga naar MyNORMA.nl en klik in het loginscherm rechtsonder op Wachtwoord vergeten.
– Vul hier je eigen unieke e-mailadres in dat bekend is bij NORMA.
– Vul nu de laatste drie cijfers van je bankrekeningnummer in dat bij ons geregistreerd staat.
– Vul tenslotte je NORMA nummer in of het NORMA nummer van de persoon van wie je de erfgenaam bent.
– Klik vervolgens op de Verzenden knop. Wanneer alle gegevens kloppen ontvang je binnen enkele minuten een e-mail waarmee je je wachtwoord kunt resetten en kunt inloggen.
Let op: de link die je ontvangt is beperkt houdbaar. Wanneer je de e-mail niet snel ontvangt in je inbox, kijk dan ook in je spambox of ongewenste e-mail box of de e-mail daar terecht is gekomen.

Wanneer je het wachtwoord succesvol hebt gereset kun je vanaf dat moment met je zelfgekozen wachtwoord inloggen. Lukt inloggen niet omdat niet alle gegevens die je invult juist zijn?
Neem dan contact op met onze servicedesk.

2. Claim nu voor 2015, 2016, 2017 en 2018

Je kunt in het nieuwe portal direct claimen voor de uitzend-/gebruiksjaren (oftewel repartitiejaren) 2015, 2016, 2017 en zelfs al voor een deel van 2018. Regelmatig zullen wij nieuwe data invoeren waardoor je ook recente producties sneller kunt claimen.

3. Controleer uw repertoire

Wanneer je voor de eerste keer inlogt raden wij je aan om het bij ons geregistreerde repertoire te controleren. Je repertoire is te zien bij menu-optie Claims onder tabblad Verwerkte claims. Let op: bij Verwerkte claims zul je niet al je claims terugzien die vóór 2015 zijn ingediend. Je ziet hier wel de producties die een vaste, niet wijzigbare cast hebben, zoals het geval is bij een film, documentaire, concertregistratie of een tv-serie, met uitzondering van dagelijkse tv-series en animatieseries. Voor dagelijkse tv-series, animatieseries en andere producties die van samenstelling wijzigen dien je ieder jaar opnieuw te claimen. Bij de overgang van het oude naar het nieuwe verdeelsysteem hebben wij ook repertoire opgeschoond. Wanneer bleek dat claims uit het verleden onvolledig waren binnen de nieuwe werkwijze dan kan het zijn dat we deze hebben verwijderd. Denk je dat dit bij jou het geval is dan verzoeken wij je de claim opnieuw in te dienen via MyNORMA met de vereiste gegevens. Neem bij vragen contact op met onze servicedesk.

4. Producties uit 2015, 2016 en/of 2017 geclaimd op een speellijst?

Heb je producties uit 2016 en/of 2017 al eerder geclaimd op een oude (digitale) speellijst? Dan adviseren wij je deze claims nu nogmaals in het MyNORMA portal te claimen. Door de ingebruikname van ons nieuwe verdeelsysteem is het voor ons helaas niet mogelijk om claims van speellijsten over 2016 en 2017 te verwerken. Wij kunnen enkel vergoedingen uitkeren over in MyNORMA ingediende claims. Heb je voor je 2015 claims eind vorig jaar (2017) een nieuwe speellijst ingediend die je per e-mail van ons hebt ontvangen? Dan heeft onze administratie je laten weten of deze claims zijn verwerkt. Neem bij twijfel contact op met onze servicedesk.

5. Voordelen MyNORMA

Je hoeft nu geen ingewikkelde speellijsten meer in te vullen en te ondertekenen. Nu kun je op één plek je claims digitaal indienen en je andere NORMA zaken regelen via je MyNORMA account. We kunnen nu bijvoorbeeld ook direct één op één communiceren met aangeslotenen via MyNORMA met reacties op claims. Deze digitalisering houdt ook in dat NORMA sneller kan werken en dus ook sneller claims kan verwerken en doorbetalen.

6. MyNORMA’s functies

De belangrijkste functie van het nieuwe MyNORMA is op dit moment het claimen van werk. Dat geeft ons de mogelijkheid om uitbetalingen te doen. Nieuw is de mogelijkheid voor NORMA om één op één met de aangeslotenen te communiceren via het portal over ingediende claims. MyNORMA is beschikbaar in een Nederlandstalige en een Engelstalige versie, rechtsboven in het scherm kun je voor de taal kiezen. Je kunt het portal gebruiken op zowel je desktop, mobiel als tablet. Het wijzigen van persoonsgegevens zal voorlopig nog via onze servicedesk verlopen. Nota’s en Jaaropgaven zullen later in MyNORMA te vinden zijn.

7. Bij vragen, check de FAQ

In het nieuwe MyNORMA staat een uitgebreide Veelgestelde vragen (FAQ) lijst met veelgestelde vragen en antwoorden. Van vragen als: ‘Hoe claim ik voor een serie?’ tot ‘Hoe bepaal ik of ik een hoofdrol, middenrol of kleine rol heb in een productie?’ en ‘Voor welke zenders kan ik claimen?’, je vindt ze allemaal in de FAQ. Raadpleeg deze lijst eerst wanneer je een vraag hebt. Staat je vraag er niet bij? Geef het dan aan ons door. Wij zullen de FAQ regelmatig updaten met nieuwe vragen en antwoorden.

8. Kan mijn intermediair nu ook in MyNORMA?

Word je vertegenwoordigd door een intermediair (management/agent)? Intermediairs hebben ook toegang tot het MyNORMA portal. Daarover zijn de intermediairs apart ingelicht met instructies.

9. Claim deadline 2015: 15 november 2018

Eind dit jaar sluiten we het gebruiksjaar 2015 af. Dat betekent dat je voor 2015 nog claims voor audiovisuele producties kunt indienen tot uiterlijk donderdag 15 november 2018. Goedgekeurde claims gaan mee in de afsluitende betaling over 2015.