CvTA - NORMA

College van Toezicht

Vanaf 1 juli 2013 valt NORMA onder de Wet toezicht en geschillenbeslechting collectieve beheersorganisaties auteurs- en naburige rechten.

Het College van Toezicht (CvTA) controleert verschillende zaken, zoals hoe snel het geld verdeeld wordt, of alles transparant is, of het bestuur eerlijk en goed is, het financieel beleid, de incasso, tarieven, verdeling en bestuur en organisatie. Ze doen ook aan preventieve controles en lossen problemen op over tariefstijgingen. Voor sommige besluiten, zoals veranderingen in de statuten, modelovereenkomsten en verhogingen van standaardtarieven, moet het CvTA goedkeuring geven.

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) houdt toezicht op mededingingsrechtelijke aspecten"Mededingingsrechtelijke aspecten" verwijzen naar de regels en overwegingen die te maken hebben met concurrentie en mededinging op de markt. Dit valt onder het mededingingsrecht, dat bedoeld is om eerlijke concurrentie te waarborgen en te voorkomen dat bedrijven monopolies of kartels vormen die de concurrentie kunnen verstoren. van tarieven en tariefstructuren.

Als er een probleem is over de redelijkheid van de tarieven die NORMA hanteert, wordt dit opgelost door de Geschillencommissie Auteursrechten. Deze commissie valt onder de Stichting Geschillencommissies. Als er een geschil is over een tarief, moet de rechter advies vragen aan de Geschillencommissie Auteursrechten.