Vakbonden en beroepsorganisaties

Samenwerking met vakbonden en beroepsorganisaties

NORMA is opgericht door de vakbonden voor muzikanten en acteurs, de Ntb en FNV KIEM. Zij benoemen beiden nog altijd twee bestuursleden.

Vakbonden voor muzikanten en acteurs

De Ntb “Nederlandse Toonkunstenaarsbond” is de vakbond voor musici, dansers en acteurs.

FNV/KIEM  “FNV Kunsten Informatie Entertainment en Media” is de vakbond voor werknemers, freelancers, kleine zelfstandigen, starters en uittreders in de kunsten, informatie-industrie, entertainment en media.

Beroepsorganisaties

NORMA houdt verder nauw contact met de belangenorganisatie voor acteurs, ACT. Met ACT maakt NORMA onderdeel uit van Portal Audiovisuele MakersPortal Audiovisuele Makers (PAM) is het samenwerkingsverband van organisaties die opkomen voor de belangen van scenarioschrijvers, regisseurs en acteurs. Het betreft de beroepsverenigingen Netwerk Scenarioschrijvers, Dutch Directors Guild en Act, en de cbo’s LIRA, VEVAM en NORMA. PAM pleit voor transparant collectief beheer van filmrechten en vergoedingen voor de hoofdmakers van film en televisieprogramma’s. Lees verder en treedt zij samen op bij het mobiliseren en informeren van acteurs in Nederland.

Doordat de vakbonden, ACT en NORMA voor een belangrijk deel dezelfde belangen behartigen, hebben de vakbonden de werkorganisatie ScobemaStichting personele administratie collectieve belangenbehartiging musici en acteurs, een werkorganisatie van de Ntb, FNV KIEM en NORMA, waarin ook ACT deelneemt. opgericht. In Scobema wordt het beleid van de verschillende organisaties op elkaar afgestemd en lobbystrategieën besproken.