Portal Audiovisuele Makers (PAM)

Samenwerkingsverband van audiovisuele makers

Sinds december 2009 maakt NORMA, samen met de cbo's"collectieve beheersorganisaties" van scenarioschrijvers (Lira), regisseurs (VEVAM), hun belangenorganisaties (Netwerk Scenarioschrijvers en Dutch Directors Guild) en ACT, een nieuw rechtenloket voor de audiovisuele sector: Portal Audiovisuele Makers (PAM).

Wat biedt PAM?

PAM biedt transparant collectief beheer van rechten door auteursrechtenorganisaties die bestuurd worden door de makers zelf; exploitanten rekenen voor gebruik van deze rechten af bij één portal. Dit model vergroot toegang tot film en tv-programma’s, maakt innovatie mogelijk, is gebruikersvriendelijk én biedt zelfstandige makers (en uitvoerende kunstenaars) een garantie op een billijke vergoeding.

Wat doet PAM?

PAM vertegenwoordigt de bovengenoemde makers en uitvoerende kunstenaars en biedt één loket waarin de betalingsplichtigen, RODAPRechtenoverleg voor Distributie van Audiovisuele Producties, kortweg RODAP, is een samenwerkingsverband tussen omroepen, producenten en distributeurs (zoals kabelmaatschappijen). Lees meer..., de vergoeding voor het gebruik van audiovisuele werken kunnen afrekenen wanneer die bijvoorbeeld worden uitgezonden op televisie.

Daarnaast werken PAM en RODAP momenteel in gezamenlijkheid en op basis van vrijwilligheid een model uit waardoor de door PAM vertegenwoordigde makers en uitvoerende kunstenaars vergoedingen voor Video On Demand-diensten tegemoet kunnen zien.

Hiertoe hebben de PAM cbo’s en RODAP een convenant gesloten.

Voordelen van PAM

Met PAM komen acteurs, scenaristen en regisseurs met een goede oplossing in het audiovisuele sector. Het is een alternatief dat toegang tot werken vergroot, innovatie mogelijk maakt, burgers niet criminaliseert, archieven ontsluit én zelfstandige makers garantie op een billijke vergoeding verschaft. Dat alternatief ligt in goed, transparant collectief beheer van rechten onder wettelijk toezicht en waarbij de culturele en maatschappelijke rol van auteursrechten centraal staat.