Over NORMA

NORMA

NORMA is de rechtenorganisatie die de creatieve inspanningen en prestaties van alle uitvoerende kunstenaarsEen uitvoerende kunstenaar is de persoon die een auteursrechtelijk beschermd werk uitvoert, zoals een acteur, muzikant of danser. beschermt. Niemand uitgezonderd.
NORMA zorgt ervoor dat zij een eerlijke financiële vergoeding krijgen voor het gebruik van hun uitvoering. Zowel in Nederland als in het buitenland.

Wanneer exploitantenExploitanten zijn de partijen die een film-, of muziekwerk openbaar maken, bijvoorbeeld kabelmaatschappijen zoals Ziggo en KPN. Maar ook horecaondernemingen zijn, indien zij bijvoorbeeld een film uitzenden, een exploitant. geld verdienen met het openbaar maken van uw werk, hebben uitvoerende kunstenaars in veel gevallen recht op een financiële vergoeding. NORMA zorgt ervoor dat dat geld daadwerkelijk bij hen terechtkomt én dat exploitanten bij één loket de exploitatierechten van duizenden uitvoerende kunstenaars kunnen regelen.

NORMA lobbyt tevens voor betere wetgeving. In nauwe samenwerking met vakbonden, beroepsorganisaties en andere rechtenorganisaties maken wij ons elke dag sterk voor een betere wetgeving en voor een goede rechtspositie. Via de ondersteuning en financiering van sociale en culturele activiteiten willen wij daarnaast de culturele, maatschappelijke en professionele belangen van uitvoerende kunstenaars, verbonden aan het Nederlandse kunstenforum, verbeteren.