Over NORMA - NORMA

Over NORMA

NORMA is de rechtenorganisatie voor alle uitvoerende kunstenaars, zoals (stem)acteurs, muzikanten en dansers. Wij incasseren en verdelen vergoedingen aan [uitvoerende kunstenaars], wanneer hun programma’s, films of series bijvoorbeeld op tv worden uitgezonden. Dit zijn onder andere vergoedingen voor bijvoorbeeld TV-uitzending, Thuiskopie en Video on Demand. Dit doen wij, zodat elke uitvoerende kunstenaar een eerlijke financiële vergoeding ontvangt voor het gebruik van zijn werk in Nederland én buitenland. Een aantal vergoedingen worden rechtstreeks geïncasseerd bij de exploitantenExploitanten zijn de partijen die een film-, of muziekwerk openbaar maken, bijvoorbeeld kabelmaatschappijen zoals Ziggo en KPN, maar ook horecaondernemingen zijn, indien zij bijvoorbeeld een film uitzenden, een exploitant., andere vergoedingen worden door anderen geïncasseerd namens NORMA.

NORMA is gevestigd in Hilversum. Voluit staat NORMA voor Stichting Naburige Rechten Organisatie Musici en Acteurs.

Lid van VOI©E

NORMA is aangesloten bij VOI©EVOI©E is de brancheorganisatie van collectieve beheersorganisaties (cbo's). Alle cbo's in Nederland zijn lid van VOI©E. Binnen VOI©E  zijn criteria vastgesteld waaraan een cbo moet voldoen, de keurmerkcriteria. Dit wordt jaarlijks getoetst door het Keurmerkinstituut, waarna het cbo-keurmerk kan worden toegekend. en gecertificeerd met het CBOCollectieve Beheersorganisatie -Keurmerk.

College van Toezicht

NORMA heeft transparantie en integriteit hoog in het vaandel staan. Naast de Raad van Toezicht, staat NORMA ook onder toezicht van het CvTAHet College van Toezicht collectieve beheersorganisaties Auteurs- en naburige rechten (CvTA) heeft tot taak toezicht uit te oefenen op de inning en de verdeling van de vergoedingen door collectieve beheersorganisaties.. Dit betekent dat zij ons controleren en dat wij verantwoording moeten afleggen aan het CvTA.

BLOK LEES MEER OVER VOICE | LEES MEER OVER CVTA I LEES MEER OVER HET CBO KEURMERK I BLOK MISSIE EN VISIE

Commissie Repartitie en SoCu

BLOK SAMENSTELLING RAAD VAN TOEZICHT