Vergoedingen uit Thuiskopie Interactief stoppen

Onlangs heeft het bestuur van Stichting de Thuiskopie besloten dat privé kopieën in de categorie Thuiskopie Interactief, niet langer in aanmerking komen voor een vergoeding. Dit betreft met name kopieën van games.

Naast de kopieën van audio- en filmwerken, was er sinds jaar en dag ook altijd een vergoeding beschikbaar voor uitvoerende kunstenaarsEen uitvoerende kunstenaar is de persoon die een auteursrechtelijk beschermd werk uitvoert, zoals een acteur, muzikant of danser. die een rol vertolken in games waarvan privé kopieën werden gemaakt. Deze geldstroom kwam vooral ten goede aan muzikanten en stemacteurs.

Stichting de Thuiskopie is van mening dat games zijn te kwalificeren als ‘software’. In tegenstelling tot bijvoorbeeld filmwerken, is het niet toegestaan een privé kopie te maken van software. Daarom zou ook geen vergoeding voor die kopieën beschikbaar mogen zijn. Thuiskopie heeft uitgebreid juridisch advies ingewonnen voordat dit besluit is genomen.

Voor de bij NORMA aangesloten uitvoerende kunstenaars betekent dit dat het repartitiejaar 2012 het laatste jaar was van waaruit zij gelden hebben ontvangen uit Thuiskopie Interactief. Die gelden zijn in december 2015 uitgekeerd.

Het bestuur van Stichting de Thuiskopie heeft aangegeven dat indien zich in de toekomst ontwikkelingen voordoen of nieuwe inzichten ontstaan, het onderwerp weer voor bespreking in aanmerking kan komen.