Rechthebbenden maken met RODAP afspraken over vergoeding on demand diensten

logo's muziekloket transparant

NORMA heeft in samenwerking met Buma/Stemra en SENA namens NVPI Audio overeenstemming bereikt met RODAPRechtenoverleg voor Distributie van Audiovisuele Producties, kortweg RODAP, is een samenwerkingsverband tussen omroepen, producenten en distributeurs (zoals kabelmaatschappijen). Lees meer... (namens haar leden) over muziekgebruik in bepaalde on demand diensten.

De overeenstemming hield een redelijke en representatieve vergoeding in, voor het muziekgebruik in omroepgerelateerde on demand diensten, zoals NPO Plus, Kijk, RTL XL, NL Ziet, Ziggo, KPN en Online, die RODAP-leden (gaan) exploiteren.

Daarbij is onder andere ook rekening gehouden met toekomstige ontwikkelingen. De uitkomst hiervan is dat afspraken zijn gemaakt over de vergoeding die de collectieve beheersorganisaties ontvangen voor het muziekgebruik op NL Ziet vanaf 1 juli 2014 en voor andere on demand diensten vanaf 2015. Voor 2016 is een voorlopige vergoeding afgesproken. Deze vergoeding kan op basis van een gezamenlijk te bepalen evaluatie bijgesteld worden.