Jaarverslag 2015

Met trots presenteert NORMA haar jaarverslag 2015.

2015 was het jaar waarin NORMA in samenwerking met de andere cbo's"collectieve beheersorganisaties" binnen PAMPortal Audiovisuele Makers (PAM) is het samenwerkingsverband van organisaties die opkomen voor de belangen van scenarioschrijvers, regisseurs en acteurs. Het betreft de beroepsverenigingen Netwerk Scenarioschrijvers, Dutch Directors Guild en Act, en de cbo’s LIRA, VEVAM en NORMA. PAM pleit voor transparant collectief beheer van filmrechten en vergoedingen voor de hoofdmakers van film en televisieprogramma’s. Lees verder een covenant met RODAPRechtenoverleg voor Distributie van Audiovisuele Producties, kortweg RODAP, is een samenwerkingsverband tussen omroepen, producenten en distributeurs (zoals kabelmaatschappijen). Lees meer... sloot over vergoedingen voor het aanbieden van filmwerken via (lineaire) uitzending en doorgifte, catch-up diesten (zoals uitzending gemist) en video on demand diensten.

De incasso is met ruim € 15 miljoen nog nooit zo hoog geweest en er is ook weer een fors bedrag (€ 9 miljoen) in verdeling genomen.

Ons jaarverslag leest u hier.